dimecres, 27 de juny del 2018

Ja tenim aquí el primer escrit del viatge literari a Irlanda!

Per no perdre el costum, en Pep Quintana fa el primer escrit del nostre viatge literari resseguint els passos de James Joyce per terres irlandeses.

JOYCE L’IRLANDÈS

Irlanda és un destí verd i gloriós. Una illa lo suficientment gran com per bellugar-t’hi amb llibertat i lo suficientment petita com per encabir-t’hi sense estrès. Nosaltres ho vàrem recórrer no pas de dalt a baix ni tampoc d’una banda a l’altra però si que férem uns quants quilòmetres per poder dir que hem trepitjat el país amb ganes i que hem fet una descoberta important.


Aquesta vegada el protagonista va ser James Joyce sobretot amb la lectura de la novel·la Retrat de l’artista adolescent i els contes deliciosos i magnífics dels Dublinesos. Reconec públicament, i doncs em confesso del meu pecat, de falta d’ambició literària perquè la novel·la no l’he llegit i no ho he fet perquè les narracions curtes que constitueixen el llibre dels Dublinesos se m’han endut. És un llibre que em vaig llegir primer i rellegir més tard i aquesta relectura em va robar el temps que tenia previst de dedicar a el Retrat de l’artista adolescent. Tant se val! Ara el que faré, segurament, serà enfrontar-me a la seva obra monumental Ulisses. Els uns em diuen que és indispensable i els altres afirmen que no es pot llegir per higiene personal. Jo vull tenir el meu propi criteri i em miraré d’endinsar-me a aquest llibre i afrontar amb valentia la història increïble de 24 hores intenses. No em vull pas fer l’home: si quan porti unes pàgines se’m fa una muntanya i no el puc mastegar de cap de les maneres la cosa quedarà en l’intent, abandonaré la lectura per sempre més. Però ho provaré.

El viatge que un any més la Biblioteca de casa nostra ha organitzat ha provocat, que després de 70 anys de vida personal, m’atreveixi amb aquest Ulisses indispensable pels uns i abominable pels altres. Aquesta vegada Joyce l’hem viscut d’aprop. Coincidíem a Dublín amb el dia Bloomsday i fins el nombrós grup bibliotecari arenyenc ens disfressàvem d’època per festejar la celebració amb tos els ets i no pas pocs uts. Tots plegats, envernissats dels anys de la postguerra mundial, fèiem un goig que tombava.


Amb el d’enguany són onze els viatges que hem realitzat. Onze vegades que hem trepitjat els paisatges que prèviament hem llegit. I onze vegades que hem comprovat fins allà on s’ajusta la realitat a la ficció. Son viatges que s’han consolidat a base de bé. Com aquell qui diu, ens els treuen de les mans. I tot plegat fa pensar que amb el de l’any que ve, que arribarem a la dotzena, i que això, ara com ara, no té ni fi ni aturador. Durant els dies del mes de juny que vàrem dedicar al recorregut literariturístic irlandès no ens va ploure, no va fer fred ni tampoc calor. La climatologia s’ha comportat i ens ha permès de fer tot el que estava previst sense cap inconvenient ni entrebanc. Hem fet mar i muntanya. Hem fet petits municipis i grans ciutats. Vàrem participar d’una tertúlia literària molt ben organitzada a on la veu cantant la portava l’Anna Laribal, una arenyenca feta irlandesa de fa un parell d’anys. Visitàrem la fàbrica de cervesa Guinness i participarem activament d’un tast gairebé professional.


No vull pas fer ara un inventari del que ha estat el viatge. Vull constatar senzillament que una vegada més ens ho hem passat la mar de bé i que avui, retornats a casa, som una mica més savis i una mica més feliços. Tots plegats, els participants, ens estimem una mica més. Sincerament espero amb ànsia el viatge que farà dotze!

Pep Quintana i Riera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada